De dertiende dag, donderdag 13 september van Komarno naar Esztergom

Gereden 56 km. In totaal gereden over de gehele tocht 1577 km.
Gem. snelheid 28 km. Totaal gemiddelde snelheid over de gehele tocht 25,3 km.

In totaal 12.000 hoogtemeters geklommen.

De dertiende dag, de dertiende september, schuilt daar toch iets van onheil in. De nacht in het hotel was even wat anders dan al die dagen op het soldatenbritsje. Het regende, goed dat we nu niet in de tentjes liggen. Om 7 uur ontbijt, lunchpakketjes maken is niet nodig. Er zou immers nog 2 uurtjes gefietst gaan worden. Er  is al contact met Frank in de supportersbus, zij zaten aan het ontbijt ergens in de buurt van Wenen.

Binnenkomst in Esztergom 11.30 uur. Voor de brug over de Donau zullen renners en begeleiders zich verzamelen. Op de afgesproken tijd geen mens te bespeuren dan alleen Mien en Annemie. Mark en Matti zijn terug gereden. Wat is er toch aan de hand.

Dan krijgen we alles te horen, Marieke is onderkoeld geraakt. Gelukkig zijn de renners in de buurt van een bowlingcenter. De eigenaresse is ongekend hulpvaardig. Marieke wordt warm gewreven en knapt langzamerhand weer op. De andere renners beginnen het ook koud te krijgen. Stilstaan is niet goed. Een kop warme soep doet wonderen.

Ondertussen druilt het buiten door. Van het wachten krijgen Annemie en Mien hele hoge nood. Zo erg dat de auto bijna in de ingang van het restaurantje wordt geparkeerd. Dat lucht op, maar niet lang. De politie wil € 60, Mien weet er nog € 20 af te praten. Maar er moet betaald worden.

Nog drie kilometer dan komt Estergom, dat geeft moed. Ook dat familie, vriendinnen en supporters staan te wachten. Voordat we de brug overgaan heeft Paul voor ieder een persoonlijk woordje. Dat geeft saamhorigheid, ons einddoel is bijna bereikt. In colonne rijden we Esztergom binnen, mensen kijken om. Het verkeer ligt stil, de laatste heuvel op naar de kathedraal. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet denkt de kardinaal, een bedevaart moet niet over rozen gaan. Marien, een van de gangmakers, trapt 100m voor de finish door zijn ketting. Oponthoud, waar blijven ze nu. Gelukkig snel gerepareerd. Daar doemt de kathedraal in al zijn grootsheid voor ons op, daar staat familie en vrienden. Wat een ontlading, de emoties komen los, er wordt geknuffeld, omhelst en gefeliciteerd. Ons doel is bereikt, wat zijn we trots dat we dit samen hebben kunnen en mogen doen.

Er moet aan de renners worden gedacht, iedereen spring bij. Ze zijn nat en koelen af, in een zijruimte van de kathedraal krijgen ze warme kleding. Dan de kennismaking met twee vertegenwoordigers van scouting Estergom. Over en weer worden herinneringen uitgewisseld. Het totale sponsorbedrag komt over de € 10.000. Dat is formidabel. Scouting Esztergom krijgt, zoals vooraf vastgelegd, een deel van het sponsorgeld. Dan naar het graf van Kardinaal Mindszenty, onder in de crypte ligt hij begraven. Een gids geeft een uitgebreide rondleiding. Beroemde personen worden aangehaald die het graf reeds bezocht hebben. Frank vraagt of hij voortaan ook de mannen en vrouwen van weerzijden van de Romeinse brug wil aanhalen. Zij die meer dan 1577 kilometer hebben gefietst om hier te komen. De gids belooft dit voortaan te zullen doen. Dus mocht iemand ooit eens in Esztergom komen, opletten of  dit ook gebeurd.

Nu hebben we onszelf geïnstalleerd in het scoutinggebouw hier in Esztergom. Met familie en vrienden gaan we uit eten en een klein feestje bouwen. En wij lachen, want we zijn door elkaar te helpen gekomen tot aan het graf van Kardinaal Mindszenty.