Planning 163 km, gereden 175 km, totaal 1521 km.
Gem. snelheid 28 km

Het is een lange etappe, een van de langste. Het is wat de natuur betreft een saaie etappe. In een tourtocht zou zo’n route nooit opgenomen worden. We moeten in Esztergom komen, dus is er geen keuze. Het is bewolkt, al dagen wordt er gesproken van slecht weer dat opkomst is. Met die moderne i-phones van tegenwoordig heb je op elk moment en voor elke plaats de laatste weersgegevens voorhanden. Woensdagmiddag onweer, donderdag de hele dag regen. Daarna zou het weer beter worden.

Er is zoals afgesproken rustig gereden over lange, saaie en erg slechte wegen. Vol hobbels en gaten. Aan de fietsen geen problemen, wil zeggen dat het materiaal wel goed is. Zelfs geen lekke band.

Er is verschillende keren van land gewisseld. Voor Bratislava de grens over naar Slowakije, na Bratislava de grens over naar Hongarije. Een heel stuk de Donau gevolgd, maar op een wat grotere afstand als bij Passau. Lang niet zo mooi, bij Komárom wederom de Donau over en ook de grens naar Slowakije. Om 15.45 waren we er, iedereen had het wel gehad voor vandaag. In Komarna heeft de Esztergomse scouting een overnachting geregeld. Toen Mark, Matti, Mien en Annemie daar aankamen zakte hun “de boks” af. Dit ging echt niet zo vervuild als het eruit zag. Ze gaan natuurlijk niet bij de pakken neerzitten, scouting mensen zoeken overal een oplossing voor. Nu zitten we in een hotel voor € 12,50 pp inclusief ontbijt. Een halve liter bier € 1,00, chinees € 7,00 pp inclusief drank. Meer hoef ik niet te zeggen.

Onderweg merkten we duidelijk dat we wat teruggegaan zijn in tijd. Veel armoediger, paard en wagen kom je nog tegen, bij het hotel liep zelfs een jongetje te bedelen.

Nog een leuke ontmoeting onderweg, een Australisch echtpaar van boven de zestig per fiets op weg van Boedapest naar Amsterdam.

Fietspaden zijn hier niet echt, onze renners hebben ook 35 km gefietst over een weg waar je met de fiets niet mocht komen, ook niet met paard en kar. Marieke heeft nog wat Limburgs geleerd. “rengel”, die gelukkig pas kwam toen we in het hotel aan het bijkomen waren op het terras. In verte rommelt het. Na een half uurtje is het al weer voorbij.

In het hotel kan Mien en Annemie niet koken, zijn daarom noodgedwongen naar een chinees gegaan. Een berg eten voor bijna geen geld. Hier ook de bespreking van de dag van morgen. Normale tijd vertrekken. Een lachertje, 60 km. Onderweg is er contact met Frank, zodat we Esztergom binnenrijden als het thuisfront is gearriveerd. “Ik lig op kop”; Harrie voor het steeds op tijd klaar staan met eten en drinken onderweg. “Held van de dag”; Paul en Mark, voor al het werk dat zij hebben gehad met de voorbereiding van de tocht.

Nu gaat het er dan toch echt van komen. Wat staat ons morgen daar te wachten. Hoe kijken de mensen van de stad, waar de patroon van scouting Tungelroy ligt begraven, aan tegen dit vastberaden groepje. Een stelletje gekken of ………..wat anders. Zelf geloven we wel heilig in de missie van deze tocht.

One thought on “De twaalfde dag, woensdag 12 september van Brücke An Der Leitha naar Komarno (Slowakije)

1. Hallo vastberaden stelletje doorbijters, nog net te vroeg om jullie allemaal te feliciteren en helaas geen tijd om jullie ter plaatse op te wachten en dan tich keer het fietshelmpje voor jullie allemaal een voor een af te zetten uit eerbied en respect, gewoonweg een topprestatie. Kom veilig aan en tot snel weer in Tungelder en omgeving Sjaak Schepens